Bolivia, Puno en Arequipa - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lonne Pepers - WaarBenJij.nu Bolivia, Puno en Arequipa - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lonne Pepers - WaarBenJij.nu

Bolivia, Puno en Arequipa

Door: GeertenLonne

Blijf op de hoogte en volg Lonne

15 Januari 2012 | Peru, Cuzco

Ha allemaal,

Alweer een tijdje geleden sinds de laatste update! In ieder geval nog de beste wensen voor iedereen!
We hebben ondertussen weer heel veel leuke dingen gedaan. Om te beginnen met Mendoza: de wijntour van mr Hugo was zo goed dat we 's middags om twee uur begonnen en 's nachts om drie uur thuis kwamen.. Na Mendoza zijn we naar San Pedro de Atacama in Chili gegaan, een stadje midden in de Atacama woestijn. Dat was de langste busreis ooit; 30 uur in totaal! In San Pedro hebben we Valle de la Luna en Valle de la Muerte bezocht, dat was erg gaaf! Een enorme vallei in de woestijn. Aan het einde van de tour kreeg je Pisco-sour (een typisch Chileens drankje) en daarna zijn we van een enorme zandberg gaan afrollen.. zand all over, maar gaaf om te doen! Vanuit San Pedro hebben we een drie-daagse Salt Flat tour geboekt naar Uyuni (Bolivia) met een stel Portugezen die we in San Pedro hadden leren kennen. Met zn 7en (incl. chauffeur) zijn we in een jeep over de enorme zoutvlaktes gecrossed en hebben we geweldig mooie meren bezocht. Daarnaast hebben we 1 nachtje in een hotel mogen slapen dat compleet uit zout bestaat. Op de dag van kerstavond kwamen we aan in Uyuni, aangezien Uyuni niet echt een interessante stad is zijn we dezelfde dag nog doorgegaan naar Potosi waar we kerst hebben gevierd. Potosi was qua stad en qua temperatuur ook niet echt een topper; het is de hoogst gelegen stad van de wereld, dus behoorlijk koud.. Maar we hebben ons goed weten te vermaken! Samen met de Portugezen hebben we een kerstdiner gemaakt, surprise gedaan en daarna naar een Boliviaanse discotheek gegaan. Topavond! De volgende dag goed uitgeslapen en in de middag naar de mijnen gegaan. Dat was een indrukwekkende tour; je gaan voor 2,5 uur de mijnen in en je dompelt je als het ware onder als mijnwerker. We hebben mijnwerkers aan het werk gezien onder barre omstandigheden en we hebben zelfs even als mijnwerker mogen werken.. ontzettend zwaar werk! Erg indrukwekkend om te zien dat er nog steeds mensen onder zulke omstandigheden werken. Als klap op de vuurpijl hebben we dynamiet laten ontploffen!
Bolivia verschilt erg van de voorgaande landen; veel armer en je ziet veel mensen in tradionele, kleurrijke kleding. Na de mijntour wilden we direct door naar Sucre omdat we wel klaar waren met de kou in Potosi, maar helaas zaten alle bussen al vol. Maar we hadden 2 taxichauffeurs zover gekregen om ons 6en voor 40 Bolivianos pp (wat 4 euro is..) naar Sucre te brengen. Wat meer dan 2,5 uur rijden is en in Nederland onbetaalbaar zou zijn! Super chill.. dus ´s avonds waren we al in Sucre. Daar zijn we 3 dagen geweest om lekker te relaxen. Het is een leuke stad met mooie kerken, maar verder niet heel spannend. Na Sucre zijn we naar La Paz gegaan om daar O&N te vieren. Geweldige avond gehad en veel leuke mensen leren kennen. Op 3 januari besloten we dat het tijd was voor de ´Death Road´ - vroeger de enige weg tussen La Paz naar Coroico, waar veel mensen zijn overleden door de enorme afgronden en de enkelbaans weg (meestal niet breder dan 3,2 meter) zonder vangrail. De weg is bijna alleen maar bergafwaarts en remmen is ongeveer de hele weg nodig, zo hard raas je naar beneden! Spannend, maar super gaaf om te doen! Aan het einde van de Death Road zijn we gaan zwemmen in een rivier met flinke stromingen, net de wildwaterbaan in Center Parcs, maar dan in de natuur. Op de terugweg naar La Paz besloot de chauffeur van onze bus om de Death Road te nemen ipv de nieuwe weg tussen Coroico en La Paz.. En wij maar denken dat we er vanaf waren! Helaas, daar gingen we weer omhoog.. en dit keer met auto, wat eigenlijk veel enger is, omdat je veel breder bent dan op je fietsje. Het werd helemaal spannend toen we een auto moesten passerren.. moet je nagaan op een weg van nauwelijks 4 meter breed met een afgrond van 400 meter naast je! Maar we hebben het allemaal overleeft! Na La Paz hebben we het hippie-dorpje Copabana bezocht en zijn we vanuit daar naar Isla del Sol (het eiland van de Zon) gegaan, wat een hele ervaring was. Alles was helemaal back to basic: geen leidingwater, overal varkens, koeien en ezels waar ze water ed mee vervoeren. Toen we wilden douchen kwam er een vrouwtje met een pannetje kokend water om te mixen met wat koud water, zodat we toch enigszins een warme douche hadden. ´s Avonds gegeten in een tent (letterlijk) waar pizza´s werden gemaakt in een zelfgemaakte oven in de berg. De volgende dag zijn we van het noorden van het eiland naar het zuiden gewandeld, en hebben we onderweg veel mooie natuur en Inca ruïnes gezien. Na Isla del Sol was het tijd voor Peru, om te beginnen met Puno. Hier hebben we de Floating Islands bezocht. Dit zijn 70 drijvende eilanden van 100/200 m2 in het Titicaca meer, waar max. 40 mensen wonen. Ook weer helemaal back to basic. Erg interessant om te zien dat er mensen daadwerkelijk leven op zo´n kleine eilandjes. Na Puno zijn we doorgegaan naar Arequipa waar we een 2-daagse tour hebben gedaan in de Colca Canyon. De eerste dag was een wandeling van 7,5 uur die eindigde in een oase. Er stond een hutje voor ons klaar en een zwembad waar we lekker ingeplonsd zijn. De volgende ochtend weer vroeg uit de veren, want er stond ons een 3,5 uur durende tocht naar boven te wachten. Het was letterlijk 3,5 uur alleen maar omhoog (wel 1000 meter) in de brandende zon. Heftig, maar als je achteraf naar beneden kijkt in de vallei voel je je toch wel trots;) Ondertussen zitten we alweer twee dagen in Cusco, een ontzettend relaxt stadje met veel mooie, oude kerken. We gaan overmorgen een 4-daagse Jungle-tour doen naar Machu Pichu, met oa hiken, mountainbiken en raften. Ontzettend veel zin in! En daarna gaan we langs de kust van Peru omhoog naar Equador.

Veel groetjes!

• 16 Januari 2012 - 09:24

Annelies:

Ha Lonne en Geerten!

Wat leuk om over jullie reis te lezen. Ik ben een paar jaar geleden ook in Noord-Peru en Ecuador geweest. Als jullie een beetje van surfen houden, zijn Huanchaco en Mancora heel erg aan te bevelen!

Heel veel plezier nog, geniet ervan!

• 16 Januari 2012 - 09:25

Eva:

Wow, erg indrukwekkend! Mooie foto's, leuk verhaal.. Volgens mij genieten jullie volop! Dat ik jaloers ben kan ik volgens mij wel achterwege laten... ;)

Groetjes vanuit Nijmegen! Liefs, Eva

• 16 Januari 2012 - 09:37

Carla Verkuijlen :

Hey Lonne en Geert.

Wat leuk om elke keer jullie reisverslag te lezen. Zo te horen hebben jullie de tijd van je leven! En wat een prachtige foto's hebben jullie al gemaakt. Stiekem ben ik best een beetje jaloers als ik dat allemaal zie en lees........ Heel veel plezier nog samen en goed op elkaar letten hè?

Groetjes van Carla

• 16 Januari 2012 - 09:43

Sanne:

Hee Lonne en Geerten,

Wat een ontzettend mooi verslag en leuke foto's! Ziet er echt heel goed uit! Geniet er nog van met z'n tweetjes!

xx Sanne

En de groetjes van Annie (alias Anja)

• 16 Januari 2012 - 10:22

José Van Doorn:

Tjonge wat mooi. Jullie vallen van het een in het ander. Al die verschillende leefwijzes, culturen die jullie zien. Wat een ervaring! Ik voelde de enge kriebels in mijn buik toen ik over Death Road las. Ook het leven in de mijn lijkt mij zeer indrukwekkend.
    En het mooie is dat jullie na 2,5 maand dag en nacht bij elkaar nog steeds een stralend stel zijn. Dit belooft wat voor de toekomst ha ha. Groetjes, ook van Martien. Goede reis verder.

• 16 Januari 2012 - 17:01

Pauline:

jeetje, wat een ervaringen,, jullie hebben zo'n beetje alles gedaan waar ik alleen al van droom..
    blijf vooral genieten en hoor graag nog iets van jullie.. ps. de foto's zijn prachtig!

• 16 Januari 2012 - 22:37

Peter En Corrie V.:

Lonne en Geerten,
    Wij zouden bijna jaloers worden bij het zien van al deze mooie plaatjes.
    Vooral die mooie natuurfoto's geven een goede indruk van al het mooie wat jullie tegen komen. Bergen, sneeuw en gletsjers zijn altijd bijzonder.
    Geniet er samen nog maar lekker van en pas goed op elkaar.
    Groetjes uit Mariaheide.

• 18 Januari 2012 - 08:58

Sofie:

Wow, wat een stoere verhalen en foto's!! Lijkt bijna onwerkelijk, alles lijkt het tegenovergestelde van Nl ;) Echt super-gaaf! Heel veel reisplezier nog gewenst! Blijf lekker genieten, de tijd zal wel vliegen! XX gbw

• 25 Januari 2012 - 09:38

Mies:

Hey Lonne.mooie foto's en verslag.hopelijk hebben jullie nog een mooie leuke tijd te gaan.Heel veel groetjes Mies

• 14 Februari 2012 - 21:22

Hoi Lonne En Geerten:

Ik lees jullie verslag nu voor de tweede keer en het blijft mooi om het lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Het is leuk en spannend. Nog een hele fijne tijd daar en geniet er van.