Met de plunjezak van Cusco naar Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Lonne Pepers - WaarBenJij.nu Met de plunjezak van Cusco naar Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Lonne Pepers - WaarBenJij.nu

Met de plunjezak van Cusco naar Medellin

Door: GeertenLonne

Blijf op de hoogte en volg Lonne

21 Februari 2012 | Colombia, Medellín

Hallo allemaal,

Leuke carnaval gehad?
Hier gaat alles nog steeds top! We zitten ondertussen in Medellin, Colombia. Medellin is een ontzettend relaxte stad met leuke mensen en mooi weer. Maar hierover later meer.

Het is alweer een maandje geleden dat we onderweg waren naar Machu Picchu middels een vierdaagse tocht door de jungle. De eerste dag bestond uit een mountainbike-tocht (all the way downhill). 's Avonds is Geerten gaan voetballen met wat Argentijnse jongens op een pleintje op z'n blote voeten. Resultaat: blaar van 3 cm doorsnee onder zijn voet. Niet erg fijn, vooral niet als je nog 3 dagen hiken voor de boeg hebt.. Maar ondanks de blaar heeft Geerten de top van zowel Machu Picchu, als Huayna Picchu (de hoge berg naast Machu Picchu met uitzicht op deze verborgen stad) bereikt!
De 2e dag ging de wekker alweer om 06.00 uur om te starten met wandelen. Na 8 uur wandelen kwamen we aan bij hotsprings waar we eens lekker ingedoken zijn en gezellig wat biertjes hebben gedronken. De derde dag stond ziplinen op het programma (tokkelen van berg naar berg). Erg gaaf was dat! Na het ziplinen hebben we nog een aantal uurtjes gewandeld en 's avonds zijn we met ons groepje van 4 en de gidsen uit wezen eten. Vervolgens vroeg naar bed, want de grote dag stond voor de deur en de wekker zou al om 04.30 gaan. Vroeg op dus de vierde dag om Machu Picchu te beklimmen voordat de zon op zou komen. Rond 6.30 waren we aangekomen bij Machu Picchu, dat nauwelijks zichtbaar was doordat het zo bewolkt was. Ondanks dat we Machu Picchu niet duidelijk konden zien, was het effect met de wolken erg mooi. We hebben een rondleiding gehad (samen met een groep motorrijders die nogal van dansen hielden en dit overal deden) en zijn wat later in de ochtend Huayna Picchu gaan beklimmen. De beklimming was zwaar en koste bloed, zweet en tranen, maar het uitzicht was absoluut de moeite waard (mede doordat de bewolking was weggetrokken): AMAZING!

Na Cusco zijn we doorgereisd naar Huacachina, een oase in de woestijn tussen Lima en Arequipa. We hebben hier gesandboard. Eerst ga je met een sandbuggy door de zandduinen cruisen (wat eigenlijk bijna leuker is dan het sandboarden zelf, omdat het zo hard gaat en ongelofelijk stijl omhoog en omlaag gaat). Vervolgens ga je op je buik op een soort snowboard liggen en van enorme zandduinen afracen. Al met al een leuk uitstapje.

Na Huacachina zijn we naar Lima en Trujillo gegaan. Lima is een enorme stad (voor zover wij begrepen hebben misschien zelfs de grootste van Zuid-Amerika). De stad wordt onder reizigers niet echt aangeprezen, omdat deze weinig hoogtepunten kent en niet echt (of echt niet) als veilig bekend staat. Toch wilden we het met eigen ogen zien en we besloten er heen te gaan, maar wel te verblijven in het meest veilige, verwesterde en dure deel van de stad; Mirraflores. Ook hier is een overvloed aan budget hostels beschikbaar, dus geen paniek. Mooi wat rondgekeken in dit gedeelte van de stad, beetje van de zee genoten, die op loopafstand lag, en een middag naar het historische centrum van de stad geweest. Mooie gebouwen in dit centrum en een indrukwekkend plein in het midden, maar na enkele uurtjes heb je het hier wel gezien. Eindoordeel: blij er geweest te zijn en het met eigen ogen gezien te hebben. Mirraflores voelt als een veilig/gezellig/verwesterd deel van de stad, maar het is verreweg niet de mooiste stad die we gezien hebben.

In Trujillo hebben we vervolgens de tempels van Chanchan en Huenca del Sol y la Luna bezocht. Hier hebben we erg mooie muurschilderingen gezien die door de eeuwen heen intact zijn gebleven, omdat iedere zoveel jaar een nieuwe tempel om de oude werd gebouwd die de oude muurschilderingen onbedoeld beschermde. Erg interessant om deze muurschilderingen te zien en ook de verhalen van onze gids over de vele offers maakten indruk.

Vanuit Trujillo zijn we naar Mancora gegaan: een relaxt plaatsje aan de kust van Peru waar veel gesurfd wordt. Dus wij konden natuurlijk niet achterblijven. We kregen 1 op 1 les, waarbij je helemaal door de golven wordt geleid, waardoor je de eerste les al op het plankje kunt staan. Heel cool! Surfen leek even heel gemakkelijk, maar als je het dan vervolgens allemaal zelf moet doen is het toch een stuk lastiger;).. Dus de komende tijd moeten we nog maar wat oefenen, als dit ervan komt! Na een paar heerlijke dagen aan het strand in Mancora zijn we doorgereisd naar Ecuador. Hier hebben we Guayaquil, Banos en Quito bezocht. In Guayaquil is Geerten naar een voetbalwedstrijd geweest van de locale club: 'Barcelona' genaamd. Zuid-Amerikaans voetbal op z'n best: 50 000 toeschouwers, constant gezang, 3-1 overwinning thuisteam en 3 rode kaarten. Top!

Vervolgens naar Banos. Dit is een erg leuk, rustig stadje in de bergen met veel outdoor-activiteiten. Hier zijn we gaan mountainbiken, raften en bungee jumpen met een swing. Bungee jumpen was best eng, maar super gaaf! We hebben het bewijs op film dus twijfel maar niet aan dit verhaal.

In Quito hebben we het historsich centrum bezocht en een kijkje in de Kathedraal genomen. Aangezien we hier maar een middagje zouden blijven is dit alles wat we hier hebben gezien. En we hebben hier trouwens heerlijk Mexicaans gegeten met een Amerikaanse jongen die we in Banos hadden ontmoet. Schijnbaar hebben ze dit Mexicaanse eten ook veel in de Verenigde Staten, wat veel goeds beloofd (of niet..). Daarna zijn we doorgegaan naar Colombia. Hier hebben we allereerst Bogota bezocht, wat leuk was om gezien te hebben al viel het weer een beetje tegen. Het was hier een graad of 15-20 en het regende iedere middag. Verder zijn we in Bogota naar een tentoonstelling geweest van het nationale voetbalteam van Colombia in het Nationale Museum (een oude gevangenis). Leuke tentoonstelling met veel aandacht voor de voetballer Escobar, die waarschijnlijk door een eigen goal op het WK 1994 enkele dagen na terugkomst in Colombia is vermoord. Indrukwekkend!

Nu zitten we in Medellin. Hier verblijven we bij een Colombiaanse familie wat echt fantastisch is, evenals deze stad. Maar hierover de volgende keer meer!

Groetjes!

• 22 Februari 2012 - 05:47

Els En Jan:

Hoi Geerten en Lonne.

Wat geweldig om jullie zo te zien genieten en voor ons zoveel bekende plekken terug te zien. Wij zouden alleen jullie tempo qua activiteiten niet bij kunnen houden.
    Voor jullie nog een mooie tijd te gaan en nog heel veel plezier.

Groetjes van Jan en Els uit Veghel maar nu even uit de Filipijnen.

• 22 Februari 2012 - 17:05

Noor:

Wauw leuke foto's jongens, vooral van MP!! Ben benieuwd hoe Colombia is!
    Have fun en voorzichtig zijn ;), groetjes uit Domburg!

• 22 Februari 2012 - 17:39

Jef:

Allemaal weer super! Wat een geweldige mooie reis. Bedankt voor jullie up-date en veel plezier en succes verder.

• 23 Februari 2012 - 20:56

Ome Theo Tante Ria :

Wat mooi om jullie reisverslag weer te lezen ! En wat hebben jullie al veel gezien!
    Geniet ervan; hier in Nederland is het nog steeds koud en grijs.
    Veel plezier!

• 24 Februari 2012 - 13:49

Marijke:

Wat een prachtige foto's en leuk reisverslag! Nog veel plezier toegewenst!

• 24 Februari 2012 - 13:52

Sanne:

Hoi Geerten en Lonne,

Wat ontzettend leuk om weer te lezen wat jullie allemaal voor prachtigs hebben gezien en meegemaakt! Ontzettend mooie foto's:) Enjoy!!
    Liefsxx Sanne

• 25 Februari 2012 - 09:38

Anne Peters:

Leuk, nieuwe foto's en een goede titel van het verslag;)

• 25 Februari 2012 - 09:39

Leuke nieuwe foto's en een goede titel van het verslag;)

• 26 Februari 2012 - 12:01

Carla Verkuijlen:

Hey Lonne en Geerten.

Weer een geweldig verslag om te lezen!
    Ik krijg zin om naar Zuid Amerika te gaan als ik jullie verslag lees.
    Veel plezier en we horen binnenkort vast weer wat van jullie.

Groetjes Carla en ook van André

• 26 Februari 2012 - 16:52

Peter En Corrie:

Wij komen terug van een week Oostenrijk met alleen maar witte bergen. Wat hebben jullie mooie foto's, prachtige natuur. Ook weer veel gezien en leuke dingen gedaan, lezen we. We wachten op het volgende verslag.

groetjes Peter en Corrie.

• 27 Februari 2012 - 07:27

Sofie:

Heey reizigers!
    Wat een super mooie en leuke foto's op jullie site! En ook het verhaal, wat jullie weer hebben meegemaakt, super! Echt TE relaxed!! (jaloers! hihi) Nou lekker genieten nog he!! Veel plezier! xx vanuit de GBW!

• 29 Februari 2012 - 07:38

Eva (Nijmegen):

Wow echt weer een topverhaal, jullie doen echt dingen waar ik nog nooit van heb gehoord haha! Fijn dat het zo naar de zin is nog steeds! Jaloers, jaloers, jaloers. Hoe gaat het met het Spaans?
    Veel plezier nog de laatste 2 maanden!! xxx Eva

• 11 Maart 2012 - 10:43

Willeke:

Hee Lonne en Geerten!

Wat ontzettend gaaf al die plekken die jullie bezoeken! En wat een mooie foto's! Kei leuk :D

Groetjes uit Veghel :)

• 03 April 2012 - 15:53

Jody:

Wow Lonne en Geerten!

Als ik die foto's zie en de verslagen lees, lijkt me zo geweldig.. Al die mensen die jullie leren kennen en de dingen die jullie doen, gewoon top!
    Verder is het fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat :)..